Het dagboek van Liv als ondersteuning voor de mentale gezondheid

Een dagboek bijhouden, wie deed het vroeger niet? Maar wist je dat een dagboek bijhouden ook heel goed is voor je geest? In dit blog vertellen wij waarom wij de dagboekfunctie van Liv zo nuttig vinden en deze veel wordt gebruikt.

Het nut van een dagboek

 
Bij een dagboek denk je misschien snel aan pubers die hun dagboeken verstoppen onder hun bed. Ze schrijven daarin hun grootste geheimen, gevoelens en dingen waar ze tegenaan lopen in hun leven. Ze schrijven hun gevoelens van hun af. Waarom zouden wij dit als ‘volwassenen’ dan niet doen? Van je afschrijven; kan je heel erg helpen om je gevoelens op orde te krijgen en eens te gaan kijken wat je nu echt voelt. Schrijven vanuit je intuïtie en je diepste gevoelens. Een dagboek bijhouden kan een goede ondersteuning zijn van je mentale gezondheid.

Een dagboek zou zelfs angsten en depressies kunnen onderdrukken. De gezondheidszorg maakt dan ook veel gebruik van een dagboek. Niet alleen de cliënten zelf krijgen beter inzicht, maar ook de behandelaar kan inzichten krijgen.

Waarom een dagboek helpt bij je mentale gezondheid  


Leuk zo’n dagboek, maar waarom kan dit ondersteunen bij de mentale gezondheid? Wij sommen hieronder een aantal dingen voor je op. 

Stressvermindering
Even zitten, ademen, relativeren, en je rust pakken. Een momentje pakken om dingen op te schrijven kan helpen je hoofd leeg te maken. Even niemand om je heen en wat dingen opschrijven over de dag en genieten van de rust. Ook kan het je helpen om beter te slapen. Leg een papiertje naast je bed, en schrijf het op wanneer je in bed ligt te piekeren. Je kan het de volgende dag in je virtuele dagboek zetten.

Dichter bij jezelf komen
Zoals we allemaal weten, kan ons verstand nog weleens in strijd staan met ons gevoel. Dingen op papier zetten en van je afschrijven kan je heel goed helpen om te kijken wat er nu echt in je omgaat. Je leert jezelf beter te begrijpen. Je vraagt jezelf misschien af, hoe het kan dat je op een bepaalde manier reageert. Hoe kan het dat bepaalde emoties weer boven water komen? 

Als je dingen opschrijft, ga je je bewuster worden van je gedachten, gevoelens en gedrag. Hierdoor ga je bepaalde patronen misschien herkennen. Dit kan je helpen dingen beter te begrijpen.

Positievere mindset
Dankbaar zijn voor alles wat je hebt en meemaakt kan helpen bij een positievere mindset. Ook als je gelukkig bent, kan dankbaarheid uitoefenen helpen je nog gelukkiger te maken. Je vergroot je gevoel van blijheid en tevredenheid. Je focust je op de positieve dingen in je leven, en dit maakt je op langer termijn een gelukkiger mens.

Tips om je dagboek goed bij te houden

Je dagboek bijhouden is iets wat je in je lifestyle moet brengen. Het moet geen moetje zijn, maar juist een momentje van ontspanning. Hieronder hebben wij een aantal tips hoe jij je dagboek goed bij kunt houden.  

-Maak er een gewoonte van
Check je elke ochtend of avond het nieuws? Schrijf dan ook eventjes een paar korte zinnen in je dagboek. Het zal de ene dag wat meer zijn dan de andere keer, maar het is een goede manier om elke dag eventjes stil te staan bij je gevoel. 

-Zet het op je to-do lijstje
Work, work, work. Waarschijnlijk heb je elke dag een lange to-do-list vanwege je werk of andere dingen die je nog moet doen. Schrijf hier op dat je iets in je dagboek moet schrijven. Zo vergeet je het niet en kan je weer een to-do afvinken! 

-Neem hem overal mee naartoe
Een handgeschreven dagboek kan je in je tas stoppen en overal mee naar toe nemen. We snappen ook dat hier persoonlijke info in kan staan die je niet altijd bij je kan dragen. Daarom is een virtueel dagboek ontzettend handig. Deze heb je altijd bij je op je telefoon en is altijd privé. 

De functies van het dagboek van Liv

 
Bij Liv zijn wij ook groots fan van een dagboek. De waarde van een dagboek wordt volgens ons nog vaak onderschat. In de applicatie van Liv hebben wij daarom een uitgebreide dagboekfunctie in de applicatie gebouwd. Ons dagboek heeft fijne functionaliteiten waar de client gebruik van kan maken.

De cliënt kan zijn of haar dagboek op privé zetten in de accountinstellingen in Liv. Doe je dit, dan is dit handig om  dit te bespreken met je - eventuele - behandelaar, zodat de behandelaar weet waarom je dit doet.

-Stemmingsmeter 
Elke dag een korte check: hoe voel je je vandaag? Hoe is je mood? Je mag dit toelichten, dit hoeft niet. Soms is er simpelweg ook geen verklaring voor en voel je je even wat minder. Dat kan en dat mag. 

-Afbeeldingen toevoegen
Om het dagboek tastbaarder te maken is er de mogelijkheid om afbeeldingen toe te voegen aan je dagboek. Zo creëer je een mooi virtueel dagboek vol met herinneringen. 

-Doelen stellen

Specifieke doelen instellen kan je helpen om een gezondere leefstijl aan te nemen. Ook kan het fijn werken om een stok achter de deur te hebben. Kleine doelen, grote doelen. Laat je gaan! 

Wil je meer weten?

Neem contact met ons op, we vertellen je graag meer.

Klik hier

Meer artikelen