Mentaal sterk met de week van de werkstress

Stress op het werk, we hebben er allemaal wel eens last van. Terecht dus, dat hier een nationale week aan is gekoppeld. Want werkstress is een probleem wat vaak wordt onderschat. Daarom geven we bij Liv hier ook graag wat extra aandacht aan en lichten we de week van de werkstress uit. Lees je mee?

De week van de werkstress

De week van de werkstress is georganiseerd door de OVAL en vindt plaats van 15 tot en met 19 november 2021. Het doel is om werkenden en werkgevers bewust te maken van hun eigen verantwoordelijkheid en de mogelijkheden om serieus werk te maken van mentale kracht.

Mentale kracht gaat niet alleen over reageren, maar ook over goed voorbereid zijn op (dreigende) stress of tegenslag. Een mentaal sterke organisatie houdt zich staande in wisselende en stressvolle omstandigheden. Het centrale thema is daarom dit jaar: mentaal sterk! Meer weten? Bezoek hun website eens, er is veel leuke informatie te vinden. 

Samen met Liv tegen minder werkstress 

Omdat het de officiële week van de werkstress is lichten we in dit blog een aantal oefeningen uit die kunnen bijdragen aan het verminderen van werkstress. Hieronder vind je de drie meest gebruikte oefeningen. 

Oefening #1: Liv en leer: omgaan met stress

Dit is een psycho-educatie oefening waarin de cliënt leert wat stress is en hoe hij de lichamelijke signalen die hierbij optreden, kan herkennen. Wanneer hij deze signalen leert herkennen kan hij wat doen aan zijn stress. Om minder stressvolle situaties te hebben en uiteindelijk minder stress te ervaren kan de cliënt zelf al onderzoeken waar hij stress van krijgt. 

Ook kan hij proberen om de negatieve gedachten te verminderen door bewust positieve gedachten te kiezen. In de oefening wordt hierbij verwezen naar oefeningen in Liv die hem hierbij kunnen helpen. Aansluitend hierop staan er praktische tips in de oefening die de cliënt kan toepassen in zijn dagelijks leven, wederom aangevuld met verwijzingen naar oefeningen in Liv die hem hierbij kunnen helpen. Tot slot wordt er aan het eind van de oefening stilgestaan bij het feit waarom het belangrijk is om (meer) ontspannen door het leven te gaan. Hier worden verschillende gezondheidsvoordelen benoemd wat ontspanning (en het ontbreken van stress) de cliënt oplevert.

Liv en Leer- oefeningen

De Liv en leer-oefening is een goede eerste oefening waarin de cliënt kennismaakt met het onderwerp, praktische tips en handvaten aangereikt krijgt en waar verwezen wordt naar de andere oefeningen in Liv die de cliënt kan helpen om stress te verminderen. Je kunt deze oefeningen natuurlijk ook aanvullen met andere oefeningen uit Liv. Uniek is dat je bij Liv een opmaat gemaakt totaalpakketje voor je cliënt kan klaarzetten. 

Oefening #2: Cirkel van invloed en betrokkenheid

Deze oefening richt zich op de cirkel van invloed en betrokkenheid, waarbij de cliënt leert waar ze wel en geen invloed op hebben en hoe ze hun invloed kunnen vergroten. Het concept is ontworpen door arbeids- en organisatiepsycholoog Stephen Covey, maar het idee stamt al uit de tijd van de stoïcijnen (Grieken en Romeinen).

De oefening legt uit wat de cirkel van betrokkenheid en wat de cirkel van invloed inhoudt.
Vervolgens beantwoordt de cliënt enkele vragen, waardoor zijn eigen cirkel van invloed en betrokkenheid tot stand komt.  

Oefening #3: Energiegevers en energienemers

De oefening focust zich op het herstellen van de energiebalans. Het focust zich enerzijds op herkenning van de eigen energiebalans en anderzijds op het herstellen van de energiebalans. Er wordt kort toegelicht wat het betekent wanneer de energie uit balans is en wat energiegevers en energienemers zijn. Vervolgens gaat de cliënt een lijst maken met energiegevers en de balans herstellen met behulp van een aantal vragen.

Er wordt aan het einde van de oefening aangegeven dat er situaties zijn die onveranderbaar zijn, maar wel energienemers: de cliënt kan dit niet veranderen in energiegevers, maar moet het leren loslaten/accepteren. Er wordt dan ook verwezen naar de oefeningen onder de categorie 'omgaan met emoties'. 

Mindfullness thema

Ook hebben we bij Liv recent een nieuw thema geïntroduceerd. Dit thema heet: ‘ontspannen door het leven. Hierin staan onder andere veel mindfulness oefeningen. Deze oefeningen kunnen de cliënt in het dagelijks leven erg helpen met rustig worden en beter naar hun gevoel te luisteren. 

Tips tegen werkstress vanuit het Liv team

Bij Liv proberen we met zo min mogelijk stress ons werk te doen. Naast een fijne werkgever hebben wij als werknemers ook nog wat tips voor jullie op papier gezet. Hier komen ze!

Tips van de research & e-health development afdeling:

  • Neem in de avond tijd voor jezelf nemen door een warm bad te nemen (eventueel met lekkere etherische oliën) Sta stil bij de dingen die je al bereikt hebt, vier de goede momenten.
  • Maak een planning, maar hou ook rekening met onvoorziene zaken of taken die tussendoor kunnen komen (komen er geen onvoorziene zaken tussendoor, dan kun je alvast vooruit werken). Een onrealistische planning en een volgeplande dag zorgen namelijk alleen maar voor meer stress. Zo kun je nooit je doelen behalen, want er zijn altijd wel zaken die tussendoor komen).
  • Creëer een gezellig werkplek (met planten), maar houd je bureau netjes. Een netjes bureau zorgt namelijk voor rust in je hoofd. Hierdoor heb je genoeg ruimte in je hoofd om te beginnen aan de dag. De werkplek aankleden met planten zorgt voor een betere sfeer, maar ook de akoestiek en de lucht die we inademen verbetert. Je voelt je rustiger en gelukkiger.
  • Werk je op kantoor en heb je de mogelijkheid om je bureau bij het raam neer te zetten? Doe dit dan. Uitzicht op 'het groen' helpt je om je stressniveau te verlagen.

Tips van onze marketingafdeling:

  • Haal tijdens de pauze frisse lucht met een lekker kopje thee of koffie. Tip: koop een beker waarin je thee lang warm blijft, en neem deze mee tijdens je wandeling;
  • Maak voor elkaar eens een gezonde lunch. Zo heb je om de dag een heerlijke verassingslunch;
  • Lachen is goed tegen stress! Doe eens een dilemma dinsdag of deel iets grappigs wat je recent hebt meegemaakt;
  • Bewegen is goed voor iedereen. Doe eens een wallsit of plank challenge. Wie is er bij jou op het kantoor het meest fit?

Meer artikelen