E-health
3/9/2024

Waarom e-health steeds belangrijker wordt voor Gen-Z binnen de huisartsenpraktijk.

Door
Denise van Gelder

De jongste generatie, ook wel bekend als Gen-Z, groeit op in een digitale wereld. Ze zijn opgegroeid met smartphones, sociale media en directe toegang tot informatie via het internet. Het is dan ook geen verrassing dat deze generatie steeds belangrijker wordt. Zo ook voor e-healthoplossingen. Hoe kunnen we voldoen aan de verwachtingen en wensen van Gen-Z binnen de zorg? Wij schreven er een blog over.

Gemak staat voorop


Voor Gen-Z draait alles om toegankelijkheid en gemak. Deze generatie is gewend om informatie met een paar klikken te vinden. Dus deze generatie verwacht dit ook binnen de zorg.  E-health is natuurlijk een perfecte oplossing die bij deze generatie past. Het biedt de mogelijkheid om op elk moment van de dag oefeningen en informatie te raadplegen. Afspraken te maken online en zelfs consulten te hebben via videobellen. Geen lange wachttijden aan de telefoon of wachten op een fysieke afspraak – alles kan direct online geregeld worden. Dit sluit perfect aan bij de snelle, digitale levensstijl van Gen-Z.

Snelle hapklare content met short video’s


Niet voor niets dat TikTok populairder is dan ooit. Short video’s zijn namelijk precies wat deze doelgroep wil zien. Gen-Z groeit op in een tijdperk van constante informatie-overload en korte aandachtsboog. TikTok's formaat van korte video's, meestal 15 seconden tot een minuut lang, past perfect bij hun behoefte. Je kan hier met e-health op inspelen door oefeningen aan te bieden met korte video’s. Deze generatie heeft geen zin meer om te moeten lezen. Nee, ze willen door middel van korte video’s dat hun behoefte vervuld wordt. Je kan deze doelgroep het best iets leren door grappige video’s te maken die tegelijkertijd informatief zijn.  

Bied entertainment en educatie aan in één door grappige video’s te maken

Gen-Z is zich bewust van hun mentale gezondheid; richt je op preventie


Gen-Z is zich zeer bewust van het belang van preventie en zelfzorg. Deze doelgroep is hiermee opgevoed, het wordt er met de paplepel ingegoten. Ze zijn opgegroeid met een focus op welzijn en gezondheid, zowel fysiek als mentaal. E-health kan je hier goed voor inzetten. Bij Liv bieden we veel oefeningen voor preventie aan. Denk aan het bijhouden van voeding, beweging, slaap, bodyscans en andere factoren die bijdragen aan de mentale gezondheid. Dit maakt onze app geschikt voor zowel de POH als POH-S.  

Bijdragen aan preventie speelt in op de behoefte om proactief met hun gezondheid om te gaan en problemen te voorkomen in plaats van te behandelen. Door gebruik te maken van de juiste e-health oefeningen en modules kunnen ze hun gezondheid op hun eigen voorwaarden beheren. Dit draagt bij aan een gevoel van autonomie en empowerment. Zo hebben we voor de jeugd ook aparte modules die bijdragen aan de wensen van deze doelgroep.

Transparantie is belangrijker dan ooit

Gen-Z heeft een sterke behoefte aan transparantie en controle over hun eigen gezondheid. Ze willen begrijpen wat er met hun lichaam gebeurt en welke behandelingen beschikbaar zijn. Zo bieden we bij Liv zorg op maat aan waarbij de patiënt alleen ziet wat voor hem of haar belangrijk is. Dit speelt gelijk ook weer in op de korte spanningsboog van deze doelgroep. In Liv is alle informatie terug te vinden en zijn de lijntjes met de behandelaren kort. Ze kunnen bijvoorbeeld makkelijk chatten in de beveiligde omgeving waardoor contact leggen een minder grote drempel is. Want hey: bellen is natuurlijk ook niet meer van deze generatie ;)  

Toegankelijke zorg waar en wanneer je maar wilt


Tijd is waardevol voor Gen-Z. Wanneer ze behoefte hebben aan iets, moet hier gelijk wat mee gedaan kunnen worden. Ze hebben een hekel aan onnodig wachten en inefficiëntie. Helaas zijn de wachttijden voor zorg lang, wat extra vervelend is voor deze doelgroep. Juist daarom is e-health zo interessant voor deze doelgroep. Laagdrempelig contact via de app, korte oefeningen en gelijk aan de slag kunnen met je zorgvraag.

Met Liv kan je gelijk aan de start. Ook zonder tussenkomst van een behandelaar. Met Liv zelfzorg ben je niet meer afhankelijk van wachttijden voor de zorg. Ze kunnen zelf aan de slag in eigen tijd en op elk gewenst apparaat. Dit is natuurlijk precies wat deze doelgroep wil.  

Speel in op de veranderende verwachtingen  


E-health is niet zomaar een trend. Het is veel meer dan dat. Het is een antwoord op de veranderende verwachtingen en behoeften van de jongere generaties. Voor Gen-Z is e-health een logisch verlengstuk van hun digitale leefwereld. Deze bestaat uit gemak, preventie en toegankelijkheid. Bij Liv spelen we hierop in, want Gen-Z en de daarop volgende generaties worden steeds belangrijker. E-health is niet meer weg te denken uit de zorg. Vandaag niet, en morgen nog minder.  

Ben jij klaar voor de dag van morgen? Samen op naar betere zorg! Vraag eens een demo aan en maak kennis met ons laagdrempelige en toegankelijke platform. Bekijk hoe Liv jou kan ondersteunen. Deze is niet alleen relevant voor Gen-Z maar ook voor de jeugd en de oudere generaties. Opvallend is bij onze POH’s is dat juist de oudere generatie erg blij wordt van e-health.

Neem contact op.

Ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Laat het ons weten.

Neem contact op