Wat een e-health oplossing betekent voor ZIO
Ben jij benieuwd wat het verschil van e-health kan maken voor jou als POH? Dat snappen wij. Daarom vroegen wij het deze keer aan Marlies van Duinen, zij is werkzaam als POH-GGZ bij Zio. Voor haar is Liv gebruiksvriendelijk en toepasbaar op al haar patiënten - want er zit altijd wel een oefening bij die geschikt voor iemand is. Meer weten? Lees meer in het interview hieronder.
Kan je iets vertellen over jouw functie als POH-GGZ bij Zio?
“Ik werk als POH-GGZ in twee verschillende huisartsenpraktijken. Ik werk doorgaans individueel met patiënten met mild tot matig ernstige klachten of problemen op het psychische of psycho-sociale vlak. Samen met de patiënt probeer ik erachter te komen wat kan helpen om weer in balans te komen. Dat kan zijn: anders omgaan met problemen of juist activiteiten ontplooien die zorgen voor meer veerkracht. Ik probeer samen met de patiënt te zoeken naar manieren die aansluiten bij zijn of haar interesses en mogelijkheden."
Waarom kiezen jullie bij ZIO voor Liv en niet voor een andere e-healthaanbieder?
“Het aanbod binnen Liv is heel breed. Het is niet zozeer gericht op een bepaalde diagnose, maar juist op klachtenniveau. Daarbij blijft het in beweging en worden er regelmatig verbeteringen doorgevoerd of nieuwe mogelijkheden toegevoegd. De helpdesk is ook goed benaderbaar en snel. We werken nu zo’n drie jaar met Liv. Dit e-healthprogramma sluit goed aan bij de dagelijkse praktijk van de POH-GGZ. Het zijn geen behandeltrajecten, maar korte oefeningen en psycho-educatie. En juist dit werkt heel goed.”
Wat is het grootste voordeel van Liv voor jou als POH en het grootste voordeel voor de cliënt?
"Het is gebruiksvriendelijk; het lukt nagenoeg iedereen om ermee aan de slag te gaan. Zeker wanneer er door omstandigheden soms wat langere tijd tussen afspraken zit, kunnen mensen toch thuis actief bezig blijven."
Waarom zou je Liv aanraden aan andere POH’s?
"Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden, dat er altijd wel iets bij zit wat iemand aanspreekt. Je kan op deze manier mensen ook eenvoudig kennis laten maken met technieken die misschien nog onbekend zijn. Op het moment dat iemand thuis vastloopt hebben ze toch tools om op terug te vallen."
Wat is volgens jullie de toekomst van e-health? En wat voor rol speelt Liv daarin?
"Ik verwacht dat e-health alleen maar groter zal worden. De gezondheidszorg zal efficiënter ingericht moeten worden. De nadruk zal meer komen te liggen op zelfzorg. Gerichte eHealth kan daar voor goede ondersteuning zorgen. Mensen hebben op alle vlakken steeds meer te maken met digitalisering. Het wordt steeds normaler om zaken online op te pakken. Ik verwacht dat op den duur mensen het ook heel normaal en logisch gaan vinden om een tool als LIV te gebruiken. Zolang Liv zich blijft aanpassen en meebeweegt met de behoeften van zowel de praktijkondersteuners als de patiënten, kan daar een mooie rol voor hun zijn weggelegd."
Wil je zelf nog iets kwijt over Liv of heb je nog een advies voor andere POH-GGZ’s?
“In het begin schatte ik zelf een beetje in of iemand met e-health zou willen werken of niet. Dat was niet handig van mij als POH-GGZ. Op den duur besloot ik om het nagenoeg bij iedereen aan te bieden. Ik was toch wel verrast door het aantal 70- en 80-plussers dat hier gebruik van wilde maken. Dus mijn advies is: vooral de mensen zelf laten ervaren en beslissen of ze gebruik willen maken van e-health. Daarbij zie ik ook bij cliënten dat ze maanden of zelfs jaren nadat ze bij mij zijn geweest nog steeds gebruik maken van Liv. Dan zie je in je overzicht opeens dat iemand waar je al lang geen contact meer mee hebt de bodyscan weer eens heeft gedaan – superleuk om te zien! Erg verrassend en leuk om te zien dat ze daar weer aan denken en er zelf mee aan de slag kunnen.”
Interview door:
Denise van Gelder