Liv applicatie
9/10/2024

Onze nieuwste vragenlijst: voorbereiding verkennend gesprek

Door
Denise van Gelder

Onze vragenlijst is ontwikkeld om jou en je patiënten beter en sneller van dienst te kunnen zijn. In een tijd waarin de vraag naar zorg blijft toenemen, is het essentieel om efficiënt en gericht te werken. Onze nieuwe vragenlijst ‘voorbereiding verkennend gesprek’ helpt je om precies dát te doen. Je kan beter inspelen op de zorgvraag van je patiënten en consulten efficiënter te benutten. Lees hier meer over onze vragenlijst!

Wat doet de verkennende vragenlijst?

De voorbereiding verkennend gesprek vragenlijst biedt inzicht in verschillende belangrijke aspecten van de patiënt. Hiermee kan de patiënt goed voorbereid het gesprek met jou als behandelaar aangaan, waardoor je direct beter kunt inspelen op hun specifieke hulpvraag. Dit zorgt voor efficiëntere consulten, waardoor er meer tijd overblijft voor een waardevol gesprek. Een win-win situatie dus!  

Bovendien helpt de vragenlijst om samen met de patiënt de juiste zorg en ondersteuning te bieden. Zo krijg je een beter beeld of de patiënt geholpen kan worden binnen de huisartsenpraktijk, doorverwezen moet worden naar de GGZ of het sociaal domein, of dat een combinatie van deze nodig is.  

Voor wie is de vragenlijst?

De vragenlijst is geschikt voor de jeugd (15+) en volwassenen (18+). Het invullen duurt ongeveer 10 minuutjes en kan eenmalig worden ingevuld. Aanvullende vragen kunnen natuurlijk in het intakegesprek gedaan worden.  

Hoe zet je de vragenlijst in?

De vragenlijst kan flexibel worden ingezet voordat de patiënt op het spreekuur komt. Dit kan door de assistente, de huisarts, of door jou als behandelaar zelf worden gedaan. Het is aan te raden dat de patiënt dit op een rustig en op een zelfgekozen moment gedaan kan worden.

De oefening bestaat uit 7 onderdelen:

  • Aanleiding voor hulp
  • Persoonlijke kwetsbaarheden en krachten
  • Toekomst en doelen
  • Behoeften en hulpvraag
  • Hulp van anderen
  • Positieve gezondheid

POH-GGZ Yvonne over haar gebruik van de vragenlijst in de praktijk:

Wij hebben het ontzettend druk – waarschijnlijk net zoals elke andere praktijk. Daarom zetten wij de vragenlijst volop in. Het helpt in de voorbereiding van het gesprek en draagt bij aan de hulpvraag van de patiënt. Zo kan de patiënt sneller geholpen worden omdat wij gerichter kunnen inspelen op de zorgvraag. Het intakegesprek gaat een stuk sneller.  

Ben jij benieuwd naar de vragenlijst?

Onze vragenlijst staat live in onze behandelaren omgeving. Wanneer je benieuwd bent, kan je deze alvast eens bekijken of duursturen naar een patiënt. Heb je vragen? Laat het ons weten, we staan voor je klaar.

Ben jij benieuwd geworden?

Neem contact op, we staan voor je klaar.

Neem contact op